gototopgototop
Tyrėjo diena gimnazijoje Spausdinti
Pirmadienis, 10 Kovas 2014 08:21

Šiemet Joniškio „Aušros“ gimnazijoje Užgavėnių  šventė sutapo su dar viena švente – Kovo 4-oji diena mokykloje buvo paskelbta Tyrėjo diena. „Tyrėjo diena“ – tai viena iš projekto „Mokinių jaunųjų tyrėjų atskleidimo ir ugdymo sistemos sukūrimas – II etapas“ veiklų, kurios tikslas įtraukti moksleivius į tiriamąją veiklą, sudominti būsimuosius fizikos, chemijos, biologijos ir kitų gamtos mokslų sričių mokslininkus įdomiomis paskaitomis, kurias skaitė iš Vilniaus atvykę profesionalūs ir šmaikštūs lektoriai.

Paskaitų metu lektoriai noriai dalinosi savo patirtimi bei turimomis žiniomis. Labai sudomino netradiciniai jų pasakojimai, kuriuos papildė vaizdinė medžiaga, konkretūs jaunųjų tyrėjų pavyzdžiai, tyrimų rezultatai ir gyvai atlikti bandymai bei stebėjimai.

Geranoriški studentai ir dėstytojai stengėsi padėti motyvuotiems 9-11 klasių mokiniams iš arčiau pažinti tiriamąjį darbą, įkvėpė drąsos bei entuziazmo realizuoti savo mokslines idėjas realiais tiriamaisiais darbais, dalyvauti įvairiuose unikaliuose konkursuose, tokiuose kaip „Idėjų mugė“, kuriuose galima laimėti šaunių prizų. Lektoriai pabrėžė, kad norėdamas tapti mokslininku, savo didįjį profesijos kelią turi pradėti jau nuo mokyklos suolo, nes net didieji moksliniai atradimai prasidėjo nuo pačių paprasčiausių gamtos stebėjimų ir, rodos, mums nepastebimų smulkmenų. Kitaip tariant, genialumas gimsta iš paprastumo, o idėja – iš be galo įdomios mus supančios aplinkos, kurioje vyrauja įvairūs dėsniai, nuolatos vyksta visokiausi reiškiniai. Greitaveikės filmavimo kameros ir jos veikimo principus pristatęs lektorius teigė, kad „mokslininkas turi būti be galo žingeidus ir turėti šiek tiek nestandartinį mąstymą, kad pastebėtų ir savaip įvertintų iš pažiūros savaime suprantamus aplink mus vykstančius reiškinius.“

Tyrėjo dienos metu turėjome galimybę išklausyti net keturias skirtingas paskaitas. Biomechanika ir robotika besidomintys dalyvavo paskaitoje „Judesių registravimo sistema“. Susidomėję greitaveike veikimo kamera fizikos kabinete stebėjome 3000 kadrų per sekundę greičiu nufilmuotus ir sulėtintus plika akimi neįžiūrimus reiškinius, tokius kaip baliono sprogimas, degtuko užsiliepsnojimas, vandens lašo kritimas ir t.t. Žinoma, pasitelkę fizikos mokslą, juos išnagrinėjome.

Daugumai didžiausią įspūdį  paliko astronomijos paskaita „Aš ir Visata“. Pripučiamame 7,5m skersmens planetariume prieš mūsų akis atsivėrė žvaigždėtas dangaus skliautas, sužinojome keleto iš 88 žvaigždynų neįprastus pavadinimus bei jų kilmę, „nuskridome“ į visatą, kurioje susipažinome su visa Saulės sistema ir stebėjome Žemę iš šalies, netgi „nusileidome“ keliose mums žinomose planetose. Įtaigaus pasakojimo dėka, sužinojome atsakymą į turbūt visiems labiausiai rūpimą klausimą: ar vis dėlto dar kur nors visatoje yra gyvybė. Kad ir kaip nesinorėjo, vis dėlto sugrįžome į žemę.

 Ne mažiau įdomi buvo ir Daktaro Algimanto Paškevičiaus paskaita apie mikroorganizmų pasaulį, jų naudą ir žalą. Šioje paskaitoje palietėme ir šiais laikais labai aktualią ekologijos problemą, atlikome bandymą, kurio rezultatai parodys, kokios bakterijos tvyro ore, kuriuo kvėpuojame sėdėdami chemijos kabinete.

Labai džiugu, kad šis projektas pasibeldė ir į mūsų mokyklos duris. Moksleiviai iš arčiau susipažino su gamtos mokslų profesijomis, tyrėjo darbu, sužinojo apie galimybes realizuoti save mokslo srityje, užsiimti tiriamąja veikla ir dalyvauti aukšto lygio konkursuose. Esame dėkingi už netradicines pamokas ir galimybę pažvelgti į mokslą kitu kampu, dėkojame už įkvėptą iniciatyvą pradėti savo jaunojo tyrėjo kelią jau dabar. Belieka tikėtis, kad atsiradusi iniciatyva bei entuziazmas neišblės. J

Akvilė Sabulytė